Weidevenne 25 jaar. Deel 12

18/11/2022

Links de Melkweg

Jan Kramer, voorheen werkzaam als hovenier bij de gemeente, weet van vrijwel elke boom in Purmerend de geschiedenis. Tijdens zijn werk komt Jan overal in de wijken en ziet ook Weidevenne geboren worden en groeien. Weidevenne is in 2021 nog de nieuwste wijk van Purmerend, maar per 1 januari 2022 ingehaald door Beemster. Jan neemt ons in een aantal artikelen mee door de geschiedenis van 25 jaar Weidevenne. Deze keer: De Melkweg.

Voor de ontwikkeling van Weidevenne is het een groot veenweidegebied met maar één verbinding van Purmerend naar Purmerland. Een landelijk gebied, waar alleen tegen Purmerend enige bedrijven te vinden zijn. In de 17e eeuw ligt het Noordhollands Kanaal er nog niet en is het een Jaagsloot. Ter hoogte van het huidige Tramplein ligt zelfs een brug. Daar komt verandering in als het kanaal gereed komt. Het kanaal is bijna 40 meter breed wat betekent dat er een nieuwe verbinding naar de Melkweg moet komen. Een vlotbrug is de oplossing. Het kanaal boven in Alkmaar zijn nog steeds een aantal vlotbruggen vinden. In Purmerend was deze na korte tijd verdwenen.

Pontje van de Boer

Pont weg
De vlotbrug geeft zoveel oponthoud dat men besluit om de brug op te heffen en er een pont voor in de plaats te brengen. Er is veel scheepvaart in die tijd en het wegverkeer moet soms lange tijd wachten voordat men de stad in en uit kan. Ook bij de sluisbrug is het lastig omdat de brug tussen de sluisdeuren ligt. Nu is dat anders. Ruim 125 jaar doet de pont dienst en dan vindt men na de vernieuwing van de sluisbrug, zoals wij deze nu kennen, de pont niet meer nodig.


Slotjes
Gelukkig komt bij de ontwikkeling van Weidevenne een ommekeer en worden er zelfs drie bruggen gerealiseerd. De Mandelabrug als eerste, dan de Jan Blankenbrug en als laatste de Melkwegbrug. Vooral de laatste houdt de gemoederen bezig vanwege het ontwerp. Het eens zo rustige landweggetje van en naar Purmerland verandert rond 2012 totaal. De fiets/loopbrug is voor velen een ‘waarom brug’. Te duur, te hoog, te bochtig en ook nog te lang. Toch wordt de brug al snel ontdekt door jonge liefdespaartjes die slotjes aan het harmonicagaas hangen. Natuurlijk heel leuk, tot de verkering over gaat en het gaas stuk geknipt wordt. Avonturiers nemen de hoge brug en genieten van het fraaie uitzicht. Vooral het uitzicht over de stad en de populaire grachtengordel. Vrijwel gelijk wordt het hoogste gebouw van Purmerend, Heel Europa, gebouwd, tegenwoordig een markant herkenningspunt als je naar de stad wilt.

Vami tijdens watersnood

Bedrijven verdwijnen
Langzaam maar zeker verdwijnt de bedrijvigheid langs het Noordhollands Kanaal en de  Melkweg. De Melkweg is, naast de weg naar Neck en Amsterdam, een van de oudste verbindingswegen door Waterland. De wegen zijn eerder paden waar vee, paard en wagen en koets gebruik van maken. Het eerste grote pand is de Vami melkfabriek, waarschijnlijk is de weg naar de handel in melk vernoemd, verderop wonen er voornamelijk veeboeren. Al ver voor de Tweede Wereldoorlog is deze fabriek al dicht en later wordt het de vaten- en bussenfabriek van Buis. Het is een groot pand met een mooie opvallende gevel. Deze heeft inmiddels plaats gemaakt voor een andere opvallende gevel (Marquise). Enkele bekende bedrijven, zoals aannemersbedrijf Winkelaar, sloopbedrijf Bert (Onne) Franke staan daar tussen de woningen. Aangekochte erven van bedrijven en woningen liggen soms nog jaren ongemoeid of met tijdelijke bewoning. Dan gaat het hard achteruit. Tot aan de spoorlijn wordt alles gesloopt, er voorbij blijven nog diverse oude woningen staan die herinneren aan het verleden.

 

Slotjes Melkwegbrug

Kruising Donaulaan-Melkweg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws in Weidevenne, Kop West, Centrum en Beemster, schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *