Weidevenne 25 jaar (5)  

03/03/2022

foto: Julius Spaans

Jan Kramer, voorheen hovenier bij de gemeente, weet van vrijwel elke boom in Purmerend de geschiedenis. Voor zijn werk kwam Jan overal in de wijken en zo zag hij ook Weidevenne geboren worden en groeien. Weidevenne is in 2021 nog de nieuwste wijk van Purmerend, maar is per 1 januari 2022 ingehaald door Beemster. Een leuke reden om eens terug te kijken in de geschiedenis. Jan neemt ons in een aantal artikelen mee door 25 jaar Weidevenne.

Grote veranderingen zijn in Purmerend natuurlijk niet vreemd. Naast de groei met alle nieuwe wijken, blijft ook de binnenstad vernieuwen. Vooral wonen boven winkels is actueel. De Where krijgt een totaal ander aanzien en de komende jaren zal het langs de Wagenweg en Kooimanweg ook veranderen van industrie naar wonen. Zelfs delen van de nieuwbouwwijk Wheermolen worden gesloopt en herbouwd. Voor Weidevenne wordt de verbinding steeds beter door de meest besproken brug, de Melkwegbrug, ter hoogte van het Tramplein.

Uiteraard verdient deze brug een speciaal verhaal, maar voordat deze aan bod komt, een stukje geschiedenis van deze plek.
Wij kennen alleen het Tramplein met het Noordhollands Kanaal zoals het nu is. Het kanaal splijt na aanleg Noord Holland in tweeën en met later het Noordzeekanaal worden het zelfs drie eilanden. Het Noordhollands Kanaal geeft een groeiende economie in die tijd doordat de scheepvaart vanuit Amsterdam naar Den Helder gaat om daar het ruime sop te kiezen. Via de Zuiderzee is het heel lastig om te varen en lopen de schepen vaak vast op zandbanken. Toch is het kanaal niet ideaal, de (zeil)schepen moeten verschillende sluizen passeren en de wind is regelmatig verkeerd, zodat er vaak gejaagd moet worden. Iets wat in die tijd heel gewoon is. Nee, niet geschoten op wild, maar schepen worden getrokken door paarden van A naar B. Dat noemt men jagen en de Jaagweg dankt daar haar naam aan.

Oversteek naar de Melkweg

Er wordt al snel een andere verbinding gemaakt, het kortere, bredere en diepere Noordzeekanaal. De modernisatie gaat enorm hard, schepen worden groter en bij Velsen ben je meteen in open zee. Toch blijft het Noordhollands Kanaal een druk gebruikte vaarroute. De vele mooie ansichtkaarten laten dat ook wel zien. Vanaf Buiksloot tot aan iets boven Alkmaar is het kanaal ontstaan door verbreden en uitbaggeren van bestaande vaarten en ringsloten (o.a. Beemster en Schermerringvaart). Boven Alkmaar is het kanaal in het geheel uitgegraven. 

Vlotbrug
Op de plek waar nu de Melkwegbrug staat, wordt in 1822 bij de Amsterdamsche Poort een vlotbrug (drijvende brug) gebouwd. In juli 1826 wordt de vlotbrug aan de stad Purmerend overgedaan. Twaalf jaar later, in mei 1838, wordt de vlotbrug afgebroken. Een nieuwe fase is aangebroken met een pont en een roeiboot, waarmee je naar de overkant gebracht wordt. Het Barierrehuisje, wat een restant is van de oude Amsterdamsche Poort, wordt samen met de pont eind 50er jaren van de vorige eeuw afgebroken. Het tijdperk van het ‘Pontje van De Boer’ komt hiermee ten einde.

Wordt vervolgd.               

Het Barierrehuisje

                                                                                                                           

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *