Viaduct A7 opnieuw in het nieuws

29/10/2023

Het viaduct A7 over het Noordhollandsch Kanaal is in het nieuws vanwege gewichtsbeperking voor vrachtverkeer. Er moeten reparaties worden verricht en gevreesd wordt voor een totale verkeerschaos op omliggende wegen. Vooral in Purmerend West (Hazepolder) zijn bewoners bezorgd doordat het wegdek van de nog niet zolang geleden gerestaureerde Sluisbrug (enige brug in Purmerend zonder vrijliggende fietspaden) alweer in slechte staat verkeert. Door het zware verkeer raken de dekdelen los en is het wegdek gevaarlijk voor fietsers.

De nieuwe snelweg A7 is vijftig jaar geleden gepland vanuit Amsterdam via Purmerend naar Hoorn, maar er komt een omlegging via Zaandam. Vandaar de knik in de weg bij Weidevenne. De uitgegraven grond wordt naast de aan te leggen weg gedeponeerd, waaruit het Beusebos ontstaat. Bij het tweehonderd meter lange vierbaans viaduct worden extra pijlers gebouwd om later de weg te verbreden. Aannemers Hegeman uit Nijverdal en Nelissen uit IJmuiden gaan aan de slag en langzaam worden de contouren van de grote pijlers zichtbaar. Enorme betimmeringen, waar vele duizenden meters betonijzer in gaan, worden volgestort met beton.

Wereld vergaat
Op vrijdag 20 september 1974 gaat het vreselijk mis. Dertig werknemers zijn op elf meter hoogte bezig met het volstorten van de derde pijlertafel. Chris van Braam en Jan Kok bedienen de kubel (ijzeren bak aan de kraan), maar om half elf gaat het vreselijk mis. Met veel geraas stort de zaak in elkaar vallen en de mannen tussen beton, verwrongen ijzer en hout naar beneden. Van Braam: “Naast me lag een collega met een stuk ijzer door zijn long en vlak daarbij iemand met een ijzeren staaf in zijn achterwerk.” De directeur en personeel van de naastgelegen plaatwalserij zitten net aan de koffie en voelen de grond trillen. “We denken dat de wereld vergaat en rennen meteen naar buiten. Met houten schotten weten we meerdere slachtoffers uit het natte beton te slepen.”

Snelheidsrecord
De Sluisbrug blijft dicht en een politiehelikopter vliegt boven het rampgebied. Er komen vier ambulances ter plaatse en de rijkspolitie Amsterdam stuurt motorordonnansen voor het begeleiden van de ambulances en omleiden van verkeer. Ambulancechauffeur Barend Cruijff brengt Van Braam (een goede bekende van hem) naar het Wilhelmina Gasthuis. Cruijff: ”Ik heb nog nooit zo hard gereden en en verplettert onderweg alle snelheidsrecords.” Als er zekerheid is dat iedereen terecht is en er geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen, zorgt de vrijwillige brandweer onder leiding van Muus Tromp voor het wegspuiten van het natte beton.

Het viaduct is op 4 mei 2020 vernoemd naar Jeroen Houweling, Op 17 april 2010 komt de 29-jarige korporaal van de mariniers in Afghanistan bij een aanslag met een geïmproviseerd explosief om het leven.  

Foto’s ingestort viaduct: Rob C. Croes. Nationaal Archief. 1974.

Jeroen Houweling

Plaatsing naambord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws in Weidevenne, Kop West, Centrum en Beemster, schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

 

 

 

1 comment

  1. Fred Hartsuiker schreef:

    Ik heb meteen al gezegd,die sluisbrug gaat naar de klote met al dat zware verkeer dat er overheen moet ivm gewicht op de A7.
    Dus zal niet zolang duren voordat ndie ook weer vervangen moet worden.
    Goed geregeld allemaal Purmerend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *