Miniview Sluiswachter Purmerend

10/05/2023

Klik op foto om miniview te bekijken.

Op de plek van de huidige Sluisbrug stond vroeger de Neckerpoort. In 1819 wordt onder leiding van ingenieur Jan Blanken begonnen met het graven van het Groot Noord-Hollandsch Kanaal en op 21 juli 1822 reist opdrachtgever koning Willem 1 persoonlijk af naar Purmerend om de Sluis te openen. Twee jaar later wordt de sluis officieel in gebruik genomen en inmiddels tweehonderd jaar lang worden vele schepen geschut. Sluismeester-brugwachter Ron Wielstra legt in deze miniview uit waarom en hoe het werkt.

Ron:” De waterstand is aan de noordkant ruim een meter hoger dan aan de zuidkant en zonder sluis zouden bewoners richting Amsterdam natte voeten krijgen. Door de sluis vol of leeg te pompen worden de boten geschut. Je kan het vergelijken met een lift.”  Veel beroepsvaart ziet Ron niet meer voorbijkomen, ‘het zijn overwegend pleziervaartuigen, waaronder verhuurboten’. Dat vraagt echter wel extra aandacht van de sluismeester, want als de touwen te strak worden vastgezet, gaan de boten hangen en ontstaat een gevaarlijke situatie. 

Geen haast
Een verschil met vroeger is dat schippers geen gebruik meer maken van de koperen scheepstoeter, maar zich nu aanmelden via marifoon of telefoon. Sommigen varen naar de sluis en maken met armgebaren duidelijk dat ze geschut willen worden. De doorvaart is gratis en het schutten duurt ongeveer tien minuten. Ron legt uit dat de dikke touwen in de sluis niet bedoeld zijn voor zwemmers, maar om de touwen van de bootjes achterlangs te halen. “Met de pikhaak hou je de boot niet stil bij het spuien en kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.”  Voor haastige schippers heeft Ron een goede tip: “Doe gewoon rustig aan tijdens het binnenvaren, schutten en uitvaren en heb geen haast. Dan komt alles goed.”   

Aanpoten
In 1938 wordt de uit drie delen bestaande houten draaibrug vervangen door een ijzeren uitvoering met maar één rijstrook. Voor de sluiswachters is het dan aanpoten, want de brugdelen worden met de hand open- en dicht gedraaid en ook de schutluiken worden met handkracht bediend. De nieuwste brug is in 1960 al een stukje groter gemaakt om grotere schepen te kunnen schutten zonder dat de brug open moet blijven.

Vak apart
Voor Ron en zijn collega’s is dat allemaal verleden tijd, zij werken met moderne en beveiligde apparatuur. Alleen ongeduldige automobilisten zijn er nog steeds. De bomen sluiten zonder eigenwijs doorrijdende verkeersdeelnemers te raken, is echter een vak apart.

 Klik op de link  om de miniview te bekijken
Wilt u ook iets delen met andere bewoners of instanties via een miniview, neem dan contact op met de redactie, Mail: redactieweidevenner@gmail.com.

Sluis Purmerend

 

 

 

 

 

 

 

Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws in Weidevenne, Kop West, Centrum en Beemster, schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *