Meepraten bij D66 over openbaar vervoer en aanpassing A7

05/02/2019

Maandag 4 februari konden belangstellenden meepraten over de concessie openbaar vervoer (een vergunning van de overheid die anderen uitsluit)  Zaanstreek-Waterland en de corridorstudie Amsterdam-Hoorn. Op uitnodiging van D66 Purmerend kwamen bewoners, raadsleden en andere geïnteresseerden naar Grand Café Heel Europa om te discussiëren over de voorgenomen plannen. Al snel werd duidelijk dat niet iedereen gecharmeerd is van wat er op tafel ligt. Bij de nieuwe concessie openbaar vervoer bleek nogal verschil van mening over het wel of niet doorrijden van bussen uit Purmerend en Beemster naar Amsterdam Centraal en over aanpassing van de A7 waren ook de meningen verdeeld..

Bij de nieuwe concessie openbaar vervoer ging het over het Klimaatakkoord van Parijs, zero emissie (uitstoot verbrandingsgassen) en rijden op honderd procent groene energie (waterstof). Ook werd aangegeven dat het openbaar vervoer wel erg gericht is op Amsterdam en er in Purmerend geen bus rijdt naar de treinstations. Andere irritaties waren het ontbreken van fatsoenlijke overdekte fietsenstallingen bij de bushaltes en de busroutes binnen Purmerend. Verschil van mening was er bij het wel of niet bestaan van plannen en tekeningen voor het doortrekken van de metro. Voor de toekomst zagen enkele deelnemers de bus zonder chauffeur en misschien zelfs vervoer per drone. Lichtpuntje was de mededeling dat binnenkort de Intercity Purmerend weer gaat aandoen. Naast de regioraad en het gemeentebestuur kunnen ook burgers hun licht laten schijnen over de voorgenomen plannen via een enquête, maar ook jongeren worden via school hierbij betrokken via een game (spelprogramma). Er komen berichten op de schermen in de bussen en via de gemeente in lokale kranten. Ook op weidevenner.nl zijn de ontwikkelingen te volgen.

Verkeerstoename
Na de pauze kwam de corridorstudie aan de beurt. Dat gaat over aanpassingen aan de A7 tussen Amsterdam en Hoorn. Een eerder plan om de bocht bij het Beusebos eruit te halen is afgeschoten wegens te hoge kosten, en nu liggen er vier nieuwe varianten waarover een beslissing moet worden genomen.  De meeste kans maakt het plan waarbij de weg verbreed wordt naar twee maal drie rijbanen, een op- en afrit verdwijnt en een parallelweg wordt aangelegd. Het geheel moet wel passen in het verkeersgebeuren binnen Purmerend. Rotondes moeten dan wellicht worden veranderd in kruisingen met verkeerslichten, en de vraag is: wie gaat dat betalen?  Via de Beemsterbrug zal in de nieuwe situatie ongeveer tien procent minder verkeer de stad binnenkomen, maar voor de Laan der Continenten, Sluisbrug en vooral Neckerstraat werd door meerdere deelnemers een enorme verkeerstoename voorzien.

Verhitte discussie
Bij de stelling dat bij eventuele kap van het Beusebos geen enkele boom elders wordt teruggepland, bleken de meningen niet dezelfde te zijn, en tijdens de discussie of er wel of geen plannen zijn voor hoogbouw in Neck liepen de gemoederen hoog op. Gemeente Purmerend verwacht over twee maanden de uitslag van een onderzoek naar wat mogelijk is.

Donderdag 7 februari wordt de corridor A7 besproken in de Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. De vergadering begint om 20.00 uur en is openbaar. De raads- en commissievergaderingen zijn ook te bekijken op rtvpurmerend.nl vanaf 19.45 uur.

1 comment

  1. kees kasbergen schreef:

    voor mij zelf speelt het niet, maar ik hoor van diverse mensen, die in de nieuwe apartementen aan het kanaal komen wonen, dat zij het jammer vinden, dat er geen busverbinding is met het Tramplein; zij vinden het te ver om te lopen en voor een aantal is ook fietsen niet haalbaar. Misschien is het een idee bus 101 door te trekken van de Purmer zuid door de Weidevenne naar het Tramplein, waardoor er een ringlijn ontstaat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *