Effectief leesonderwijs op De Koempoelan

18/03/2024

Deborah Goudland

Vrijdag 15 maart is het voor de scholen van Opspoor een studiedag. De scholen zijn verdeeld in Clusters en Deborah Goudland, directeur van De Koempoelan in Weidevenne heeft samen met de clusterdirecteuren voor deze middag een gezamenlijk studiemoment georganiseerd. De openbare basisscholen die in dit Cluster zitten zijn De Piramide, De Overhaal, De Fuut, Het Parelhof en De Koempoelan. Het thema is; hoe kan je een ijzersterke leesles geven aan leerlingen in alle groepen van het basisonderwijs. Ruim 75 onderwijsprofessionals, waarbij de vrouwen sterk in de meerderheid zijn, bekijken een voorbeeldles, opgenomen in de Alan Turingschool in Amsterdam.

Heleen Buhrs en Ingrid Elijzen, leraren op deze school vertellen over de leesles begrijpend lezen. Op de Alan Turingschool is de leesles geen losse les, maar geïntegreerd in het thema waar de school mee bezig is. Na de film gaan de leerkrachten met elkaar in gesprek. Hoe pas je dit soort onderwijs toe op jouw school en wat is er voor nodig? Vanaf welke groep kun je beginnen met het bouwen aan een rijke woordenschat en leesonderwijs?

Heleen Buhrs, links en Ingrid Elijzen

Voorkennis
De trend in Nederland is dat kinderen niet goed meer leren lezen, maar dat geldt niet voor de leerlingen op de Alan Turingschool in Amsterdam. Heleen: “Wij kijken naar de wetenschap wat nodig is voor effectief leesonderwijs. De leerlingen worden gestimuleerd om te lezen via boeken die hen helpen de wereld te begrijpen. Er wordt steeds meer kennis uit het onderwijs onttrokken, terwijl kinderen juist heel veel kennis moeten opbouwen. Als kinderen wel veel leren over een onderwerp kunnen ze er ook een artikel uit de krant of op internet over lezen. Als er geen voorkennis is dan kan je het artikel of boek ook niet begrijpen.”

Trucjes
Ingrid: “Het is een andere kijk op begrijpend lezen. Veel lesmethodes zijn trucjes om teksten te leren lezen, maar wij vinden dat het meer gaat om de inhoud, als je de inhoud begrijpt dan kun je de tekst ook begrijpen. Er zijn leerlingen die een tekst technisch goed kunnen lezen, maar dat wil niet zeggen dat zij ook begrijpen wat er staat. Teksten worden vanaf het begin op het hoogste niveau gegeven. Ook taalzwakke leerlingen kunnen op dat niveau lezen, zij hebben wat extra hulp nodig, maar uiteindelijk kunnen ze het wel. Hoe eerder je begint met taal hoe beter het is. Wij beginnen al bij groep 1 met leuke boekjes en veel praten.

Thuisfront
Het maakt niet uit welke taal er thuis wordt gesproken, belangrijker is dat men met elkaar práát. Voorlezen bij jonge kinderen is heel belangrijk of kijk samen naar het Jeugdjournaal of Het Klokhuis en praat erover. Als kinderen voor het eerst op school komen en nog niet veel woordjes kennen hebben ze gelijk een achterstand. Het lezen gaat met de jaren wel beter, maar het duurt langer, en er is meer begeleiding nodig. Bij Effectief Leesonderwijs is de mindset dat iedere leerling het moet kunnen, ook de zwakkere, met de juiste methode en uitdagingen kunnen ze het wel. Begrijpend lezen is misschien wel een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen op school leren.”. 

Inspireren
De leerkrachten zijn enthousiast en nemen de opgedane kennis mee naar hun scholen in Purmerend, Edam, en Zuiderwoude. Deborah: “Ik vind het erg prettig om deze studiedag te organiseren op onze fijne school De Koempoelan. Ik hoop daarmee de leerkrachten van onze cluster te inspireren om op deze manier een leesles op te pakken. Je gaat met elkaar in gesprek; wat maakt nu dat het een goede les was, wat maakt dat de kinderen zo betrokken waren, wat nemen we mee, wat kunnen we op onze school verbeteren? Als ik op deze studiedag iets geleerd heb, is het wel dat de leerkrachten er toe doen. De school valt of staat met de leerkrachten. “

 

 

 

 

 

 

 

 

Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws in Weidevenne, Kop West, Centrum en Beemster, schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *