Koempoelan gaat crescendo

08/10/2011

In mei 2011 lanceerde Prinses Maxima het programma “Kinderen maken Muziek” met als doel kinderen in Nederland in groepsverband een muziekinstrument te leren bespelen. Via het Oranje Fonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie kregen instellingen de mogelijkheid hiervoor een projectsubsidie aan te vragen. Muziekschool Waterland vond partners in basisschool de Koempoelan en Harmonievereniging Crescendo en vroeg de subsidie aan.  De aanvraag  voor het project  “Koempoelan gaat Crescendo`  werd gehonoreerd en vanaf 30 oktober krijgen 120 kinderen (groepen 5 en 6) van basisschool de Koempoelan wekelijks instrumentale les onder schooltijd.

Naast het bespelen van een instrument leren ze ook samenwerken, samenspelen én zichzelf presenteren “. Docenten van Muziekschool Waterland geven de lessen op blaasinstrumenten en slagwerk. Met Harmonievereniging Crescendo treden ze op in P3, in zorgcentra en het winkelcentrum in Weidevenne, in de gymzaal op Gangeslaan in Weidevenne, én in theater de Purmaryn.

“Kinderen maken Muziek” wordt ondersteund door het Oranje Fonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Ronald van der Giessen, directeur Oranje Fonds, licht toe waarom dit initiatief in aanmerking kwam om mee te doen: “Muziek heeft de kracht om mensen met elkaar te verbinden. We verwachten dat onze bijdrage dit bijzondere project een goede stimulans geeft en zo helpt om betrokkenheid in de samenleving te bevorderen en muziekparticipatie te vergroten”.

Jan Jaap Knol, directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie: “Kinderen maken muziek sluit prachtig aan bij de grote aandacht die wij binnen het fonds schenken aan muziekeducatie voor kinderen”.

Projectleider Afke Borst van Muziekschool Waterland: “Bij Muziekschool Waterland willen we zoveel mogelijk kinderen de kans geven een muziekinstrument te leren bespelen én samen muziek te maken. Dit project sluit daar helemaal bij aan”.

Foto aangeleverd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *