Wooncompagnie verbetert leesbaarheid

27/02/2021

Ondanks internet krijgen huurders nog steeds veel informatie via brieven of flyers en houdt Wooncompagnie daarnaast contact met huurders via het bewonersblad Woonvenster. Helaas hebben bijna anderhalf miljoen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar door verschillende oorzaken moeite met lezen. Er zijn mensen die de Nederlandse taal nog niet goed onder knie hebben, te kampen hebben met dyslexie of lijden aan een oogziekte. Wooncompagnie gaat daarom het lettertype in brieven, folders en het bewonersblad aanpassen. Het veranderen en vergroten van het lettertype moet ertoe bijdragen dat alle bewoners goed bereikt worden. Ook wordt rekening gehouden met bewoners op hoge leeftijd die soms te maken hebben met slechtziendheid en gebruikers van leesbrillen.

Tandje groter
‘Het lettertype in onze brieven, folders en bewonersblad kon wel een tandje groter. Ik ben mij daar pas echt bewust van geworden toen ik in mijn eigen omgeving geconfronteerd werd met de hindernissen van iemand met dyslexie’, aldus Stefan van Schaik, directeur-bestuurder van Wooncompagnie. “De groep huurders die we met zo’n klein gebaar beter kunnen bereiken, is veel groter dan je in eerste instantie denkt.” 

Meer lezersgemak
Het compleet vernieuwde bewonersblad Woonvenster valt eind maart op de mat bij bijna 14.000 huurders. Wooncompagnie verwacht dat bewoners door het veranderde lettertype veel meer ‘lezersgemak’ gaan ervaren. En van gemak kan iedereen wel wat gebruiken in deze lastige tijd.

Deel dit bericht:Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *