Vuurdoop EBS

11/12/2011

Vandaag gaat het dan echt gebeuren. EBS neemt het stokje over van Arriva. Vanmorgen vroeg was er in de vestiging aan de Nieuwe Gouw 8 een ontbijt voor medewerkers en een korte formele ‘wisseling van de wacht’. Om 06.45 uur vertrok de eerste bus van EBS. Gistermiddag reed een colonne van bussen van Amsterdam-Noord naar hun standplaats in Purmerend. Ook vandaag rond 13.00 en 14.00 uur rijden er colonnes met bussen naar de Nieuwe Gouw 8. Om 15.00 uur vindt aan de voorkant van het Centraal Station in Amsterdam de officiële onthulling van een EBS-bus plaats. Monique van der Vorst, renster van de Rabo wielerploeg en meerdere malen wereldkampioen en twee maal Olympisch zilver handbiking zal deze feestelijk onthulling op zich nemen.

Staan- en zitplaatsen

Het aantal zitplaatsen varieert per bustype van 38 tot 57. In zijn totaliteit gaan er meer bussen rijden per uur. Per bus zijn er over het algemeen minder zitplaatsen dan de gelede bussen van Arriva en er zullen daardoor twee effecten optreden:

–        Er zijn per saldo meer zitplaatsen per uur

–        De reizigers zullen zelf een beetje moeten uitzoeken welke bus voor hen het fijnste is. Het kan in de eerste weken voorkomen dat iedereen die eerst om 7.45 uur een bus pakte nu moet kiezen tussen 7.40 en 7.50 uur. Als iedereen aanvankelijk dezelfde keus maakt is de ene bus propvol en is de andere half leeg. Als reizigers dat doorkrijgen zal een deel alsnog kiezen voor de andere bus, zodat het na enige tijd echt merkbaar is dat er meer zitplaatsen zijn per uur.

Prijs van een kaartje

– Blijft per 11 december gelijk voor wat betreft de OV-chipkaart tarieven en het sterabonnement. Voor de papieren kaartjes is  er een aantal wijzigingen: nieuwe dagkaartjes kosten 10 euro, en er is een kinderdagkaart en een dagkaartvariant die ook in de Bizzliner gebruikt kan worden toegevoegd aan het assortiment. Verder is het systeem van enkele-ritkaartjes die in de bus verkocht worden overgenomen van Arriva, alleen de prijzen zijn verhoogd van 2 euro naar 2,50, van 4 naar 5 en van 6 naar 7,50.

Hoe het morgen zal gaan als een groot deel van de bewoners van Weidevenne richting Amsterdam gaat? De redactie is benieuwd. Graag uw ervaringen naar redactie@weidevenner.nl.

 

5 comments

  1. Harry schreef:

    Als de haltes kloppen met de genoemde dienstregeling is dit een ramp !! De halte Foppingadreef/Bijlmerdreef wordt niet genoemd….

    Dat is de halte voor de werkende Purmerender in de Bijlmer. Als de bus daadwerkelijk hier niet meer stopt is dit een ramp ! Hopelijk stopt ie hier dus nog wel….!!

  2. Peter schreef:

    Per saldo meer zitplaatsen maar waarom moet ik dan nu staan in de bus? Kan iemand mij dit uitleggen?

  3. Gerard Kuipers schreef:

    Zo maar een ervaring van een reiziger met de nieuwe Bizzliner.

    Vandaag voor het eerst met de Bizzliner lijn 375 gereisd. Ik hoefde mij vanochtend niet meer zo te haasten want in de ochtend en avond zijn namelijk twee extra ritten toegevoegd. Het zijn mooie nieuwe bussen met lederen stoelen waarvan de rugleuning verstelbaar is. De stoelzittingen zijn alleen wel wat korter en krapper. Maar wat was het een onaangename geur in de bus zeg! Waarschijnlijk was deze geur afkomstig van het nieuwe plastic en werd verspreid door de airco. Heb er hoofdpijn van overgehouden. Ik ben op een plek gaan zitten vlak bij de deur met de nieuwe lift voor invaliden. Wat een gekraak en gesteun tijdens de rit! Dat irriteerde mij behoorlijk dus ben ik maar ergens anders gaan zitten. Maar uiteindelijk ben ik natuurlijk netjes bij mijn werk afgezet.

    Na het werk weer naar huis, dus ik ga naar mijn vaste bushalte (Foppingadreef) om te kijken hoe laat de bus gaat. Maar er staan helemaal geen gegevens meer bij de bushalte. Met een paar mensen toch maar gewacht op de bus. De bus komt en stopt gelukkig. Volgens de chauffeur was dat alleen voor deze keer want de bushalte was m.i.v. vandaag opgeheven. Morgen moeten wij dus naar een andere halte toe (waar het veel drukker is en veel minder ruimte om te staan wachten). De busrit verloopt voorspoedig met onze vertrouwde vaste chauffeur (maar wel weer dat gekraak en gesteun van de deur bij de invalidenlift). In Ilpendam wil iemand achter uitstappen, maar dan blijkt de deur achter niet meer dicht te gaan en kunnen we niet verder reizen. Dan maar overstappen op de 308. Maar ja, ik was weer te langzaam want deze stond een stukje verderop en ging net weer rijden. Ik steek mijn hand op, de chauffeur kijkt mij aan en rijdt door. Lekker hoor! Maar wat een mazzel. In Weidevenne rijdt nu ook lijn 374 en deze kwam net aanrijden. Instappen dan maar, toch? Maar jammer, weer zo’n bus met een vieze plastic stank en waas. Maar niet zeuren, vandaag ben ik toch weer netjes thuisgebracht en morgen zal alles veel beter gaan. Ben ik van overtuigd.

    Gerard Kuipers

  4. Harry schreef:

    -Stopt dus inderdaad niet meer bij de Foppingadreef !! Schande !

    In het donker door de Bijlmer moeten lopen omdat de bus ergens anders stopt.. Waarom in hemelsnaam ?

    -Achterste deur ging niet open !

    -EBS geeft geen antwoord op contactformulieren en emails mbt opgeheven halte Foppingadreef.

    Nu al weer genoeg van

  5. Nicole schreef:

    E B S staat voor Even Blijven Staan !!!!!

    Nog nooit zulke volle bussen meegemaakt op een reguliere dag. Extra beenruimte??? Logisch minder zitplaatsen.

    Tarief is al omhoog en dan nog staan ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *