Vliegtuigen boven Weidevenne

19/01/2013

Vliegtuig boven de Rotterdamhaven.

De ene dag vliegen ze in een rijtje, de andere dag zie je ze niet. De nabijheid van Schiphol zorgt soms voor nogal wat vliegtuigen boven Weidevenne. Waarom over Weidevenne en wanneer wel en wanneer niet? De wijkkrant deed navraag bij de luchtverkeersleiding Schiphol.

De vliegtuigen die over Weidevenne vliegen zijn vooral naderende vluchten. Ze gaan landen op Schiphol en komen vanaf het IJsselmeer aanvliegen. Naderende vluchten kennen geen vaste routes. De aanvliegroute wordt door de luchtverkeersleiding bepaald en is uiteraard afhankelijk van de landingsbaan die gebruikt gaat worden. De vliegtuigen vliegen vanaf zo’n 11 tot 17 km voor de landingsbaan in een rechte lijn op de landingsbaan af. Vóór dat moment is het zaak om alle vliegtuigen ‘voor te laten sorteren’ en op genoeg afstand van elkaar te laten vliegen. Dat verklaart dat soms, vanuit Weidevenne, goed is te zien hoe ze vanaf het IJsselmeer aan komen vliegen in een rij. Minimaal een minuut zit er dan tussen elk vliegtuig.

Landingsbanen

De vluchten die over Weidevenne gaan, landen allemaal op de Polderbaan of Zwanenburgbaan. Deze banen worden voor het landen gebruikt bij wind uit de zuidelijke richtingen. Vliegtuigen landen namelijk het veiligst tegen de wind in. Voor deze landingsbanen ligt het begin van het landen (17km) zo ongeveer bij Krommenie – Wormerveer. De vliegtuigen die vanuit het oosten aan komen vliegen, naderen dan automatisch over Purmerend. Ze gebruiken hiervoor een baken dat bij het dorpje Spijkerboor staat opgesteld. Ze vliegen hier tussen de 600 en 900 meter hoogte. ’s Nachts wordt er meer met vaste start- en landingsroutes gevlogen omdat er dan minder vliegverkeer is. Eén van de startroutes van de nachtvluchten loopt ook over Purmerend dus ook tussen 23:00 uur en 06:00 uur kunt u een vliegtuig over horen komen.

Geluid

Startende vliegtuigen produceren aanzienlijk meer geluid. Het geluid van vliegtuigen wordt vooral veroorzaakt door de motoren en door de wind die langs de vleugels en andere uitstekende delen stroomt. Per vliegtuig verschilt het geluidsniveau. Wanneer een vliegtuig over vliegt zal de hoeveelheid geluid op de grond aanzwellen, een maximum bereiken en vervolgens weer afzwakken. Een vliegtuig trekt dus als het ware een ‘geluidspoor’ over de omgeving van de luchthaven. Hoeveel geluid je op de grond hoort is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden.

Wilt u live (15 minuten vertraagd) alle vliegbewegingen rond Schiphol bekijken inclusief vlieghoogtes? Ga dan naar http://inzicht.bezoekbas.nl.

Vluchten die landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan vliegen over Purmerend. (bron:  www.bezoekbas.nl)

Vluchten die landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan vliegen over Purmerend.

5 comments

  1. Willem schreef:

    Sinds een week of zo worden in de nacht/vroege ochtend uit onze slaap gehouden door lawaai van overvliegende vliegtuigen. Het begint rond 5 uur en elke 5 minuten komt er een vliegtuig over. Op bezoekbas.nl kunt je zien dat het opstijgende vliegtuigen zijn vanaf de polderbaan. Is dit tijdelijk of houden we dit.

  2. Willem schreef:

    Inmiddels onderstaand artikeltje (van 9 juli 2013) gevonden op de site van http://www.noordhollandsdagblad.nl. Hoewel Purmerend niet wordt genoemd, komen de vliegtuigen met bestemming Griekenland/Turkije die ’s nachts opstijgen vanaf de polderbaan wel over Purmerend heen.

    SCHIPHOL – Ook bewoners onder de Polderbaan zullen de komende jaren rekening moeten houden met extra herrie van vliegtuigen.

    Dat is het logische gevolg van het nieuwe systeem van ’vliegen volgens afspraak’. Daarbij worden de Kaag- en Polderbaan zoveel mogelijk ingezet om gebruik van andere banen, die over dichter bewoond gebied gaan, te voorkomen.

    De afgelopen twee jaar is al geëxperimenteerd met dit nieuwe systeem. Toen bleek al dat het vaker inzetten van de Kaagbaan voor starts leidde tot overschrijding met één procent van de handhavingspunten 32 en 33. Dat zijn Leimuiden en Kudelstaart, ten zuiden van de Westeinderplassen. Het gaat daarbij om toestellen die opstijgen vanaf de Kaagbaan en afbuigen naar het oosten. In het verleden greep de inspectie dan in en werd Schiphol gedwongen de Aalsmeerbaan vaker in te zetten.

    Omdat nu eenmaal is gekozen voor een systeem van voorkeursbanen, zal staatssecretaris Mansveld deze overschrijdingen dit en volgend jaar nog toestaan. Dat staat zij nu ook toe voor de handhavingspunten die in de start- en landingszone van de Polderbaan liggen zoals Spaarndam en de IJmond. Dit om te voorkomen dat vaker de Zwanenburgbaan wordt gebruikt. In de tussentijd is het wachten op de evaluatie van het experiment en daarna het aanpassen van de wet- en regelgeving

  3. Leon schreef:

    Ben eind 2015 verhuisd van Amstelveen naar Purmerend. Het intensieve vliegverkeer boven Amstelveen Buitenveldert heeft mij, ondanks beloftes en toezeggingen Alderstafel, doen besluiten om “rustiger” te wonen in Purmerend Weidevenne. Dit is helaas slechts ten dele gelukt. Vanuitgaande van site http://www.bezoekbas.nl/ Wonen bij Schiphol, zou er slechts sprake zijn van een aantal hoorbare vliegbewegingen per dag op mijn lokatie aan de Amazonelaan. Gemiddeld nog geen 1 startend hoorbare vliegbeweging en ca 5x naderende vliegbewegingen per dag aan de Amazonelaan Purmerend Weidevenne. Als snel bleek dat dit niet klopte.

    Ik heb dit vervolgens aangekaart bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en krijg geen of een heel slecht algemeen antwoord. Heb toen uit nieuwsgierigheid mijn vorig adres in Amstelveen gebruikt en er bleken slechts 23000 van de 35000 vliegbewegingen als hoorbaar aangemerkt te worden. Dit kan niet aangezien alle 35000 vliegtuigen op mijn vorig adres in de laatste nadering zaten voor de Buitenveldertbaan en dus allemaal hoorbaar waren. Schiphol sjoemelt met cijfers en is verre van transparant. Dat maakt het extra moeilijk voor bewoners om goede woonlocaties te spotten.

    Daarnaast wordt er sowieso ongelofelijk veel over Purmerend gevlogen (ligt in aan- en uitvliegroutes Schiphol) terwijl er meer omheen gevlogen kan worden. Ook vragen daarover komt er geen of slecht antwoord. Toch werd BAS bezorgd dat ik hen betrapte op onwaarheden in de gepubliceerde cijfers en heeft mij uitgenodigd voor een gesprek, waar ik nog niet op in ben gegaan.

    Het geeft mij stress en ben weer op zoek naar betere lokatie waar ik uit de aan- en uitvliegroutes zit. Helaas laat Gemeente Purmerend niet van zich horen naar Schiphol toe.

  4. Mario schreef:

    Dat is het grootste voor deel in het midden van de corona.
    Weinig tot geen vliegtuigen.
    Corona tijd juist een heerlijke tijd om rustig in je tuin te zitten.
    Dus voor degene die ook gewoon hun baan hebben een rustige thuis komst.
    Helaas gaan die lawaaimakers weer hun gang in Purmerend.
    Nu 21 juni 2020 wachten op de tweede corona golf.
    Wat een zegen is dat dan.
    weer rust.

  5. Mario schreef:

    Dat is het grootste voordeel in het midden van de corona.
    Weinig tot geen vliegtuigen.
    Corona tijd juist een heerlijke tijd om rustig in je tuin te zitten.
    Dus voor degene die ook gewoon hun baan hebben een rustige thuis komst.
    Helaas gaan die lawaaimakers weer hun gang in Purmerend.
    Nu 21 juni 2020 wachten op de tweede corona golf.
    Wat een zegen is dat dan.
    weer rust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *