Update bouw Melkwegbrug

01/09/2011

Het remmingwerk met de afmeerpaal op de voorgrond

De start van de bouw van de Melkwegbrug was op 26 mei 2011. Sindsdien is er flink doorgewerkt. In de afgelopen periode is de damwand vervangen en daarnaast is het remmingwerk aangebracht, met als laatste de palen voor de afmeervoorziening. Remmingwerk of geleidewerk is een constructie waarmee schepen worden afgeremd als ze een brug of sluis naderen of dreigen aan te varen.

In de komende periode zal er een begin worden gemaakt met het aanleggen van de aanbruggen. Een aanbrug verbindt de hoofdoverspanning met het bruggenhoofd, ook wel het landhoofd genoemd. Dit landhoofd is een constructie die de uiteinden van een brug ondersteund.

Op locatie bij Volker Staal en Funderingen in het havengebied van Rotterdam zal een begin worden gemaakt met de bouw van de stalen brugonderdelen. Deze zullen per schip naar Purmerend vervoert worden. Naar verwachting zal de brug in het voorjaar van 2012 worden geplaatst en in het najaar in gebruik worden genomen.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

3 comments

  1. H.C. Meerwaldt schreef:

    Vraag : kan de brug voor doorgaande schepen worden geopend en hoe dan; draaien in anders?

  2. Jonker schreef:

    Jazeker. Het middengedeelte bestaat uit twee delen die opendraaien.

    Voetgangers (en haastige fietsers) kunnen dan via de boog naar de overkant.

  3. Redactie schreef:

    De brug kent in geopende stand een breedte van 20 meter.

    De te openen delen schuiven naar binnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *