Ribbels Amazonelaan worden verwijderd

14/03/2016

Ribbels Amazonelaan2In een eerder artikel op hebben we geschreven over de overlast die bewoners ondervinden van de ribbels op de Amazonelaan ter hoogte van basisschool De Marimba. De ribbels zijn bedoeld om het verkeer te vertragen, maar veroorzaken lawaai in de omliggende huizen. Volgens de bewoners wordt er nog steeds (te) hard gereden op de Amazonelaan.

Evaluatieoverleg

Rob Valk, bewoner van de Amazonelaan, vertelt: “Op 25 februari was ik aanwezig bij een evaluatieoverleg met de gemeente over de klachten van omwonenden van de in oktober 2015 geplaatste kunststof ribbels. We hebben last van geluid en hinderlijke trillingen in de woningen.” Namens de gemeente Purmerend waren wijkmanager Henk Noordhuis en verkeerskundige de heer Mol aanwezig bij de evaluatie. In het overleg is besloten om de ribbels te verwijderen. Rob en zijn buren zijn hier blij mee.

Hoe verder?

Maar hoe nu verder met het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom De Marimba? Ook deze vraag is in het overleg besproken. Rob: “De gemeente heeft geen budget voor grote aanpassingen. Het aanbrengen van drempels is ook geen optie, omdat een convenant met vervoersmaatschappij EBS verkeersbelemmeringen niet toestaat.” Rob vervolgt zijn relaas met: “De gemeente is bereid aanpassingen van optische aard te onderzoeken. Te denken valt dan aan lage heggen of belijning langs de middenberm, zodat het lijkt op een wegversmalling. Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een dynamisch verkeersbord nabij de kruising van de Marimba.” Een dergelijk bord vertoont meer actie dan een normaal verkeersbord, bijvoorbeeld rennende in plaats van lopende kinderen. Dit versnelt de reactietijd van autobestuurders.

Samenwerking VVN

 

 

Inmiddels is er contact geweest tussen Rob Valk en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Hieronder leest u de reactie van VVN.

“Veilig Verkeer Nederland (VVN) is betrokken bij de verkeerssituatie op de Amazonelaan via een VVN Verkeersouder van De Nieuwe Wereld. Op de Nieuwe Wereld heeft de VVN Verkeersouder een onderzoek gedaan naar de verkeersproblematiek rond de school en vervolgens samen met het Steunpunt West van VVN en de school gezocht naar oplossing op het gebied van gedrag, afspraken, handhaving en infrastructuur. Er is een verkeersbeleidsplan opgesteld met afspraken tussen de verschillende partijen. Naar verwachting zal dit plan in mei 2016 met een startmoment op de Amazonelaan ondertekend worden door de directie van de school, de VVN Verkeersouder, de gemeente, de politie en Veilig Verkeer Nederland.

Vorige week heeft dhr. Valk uit Purmerend Weidevenne contact gehad met het Steunpunt West van VVN over de situatie rond de basisschool Marimba en op de Amazonelaan richting de Laan der Continenten. Hij vertelde over de maatregelen die de gemeente en politie gaan onderzoeken, nu de zogenaamde ribbels niet succesvol zijn gebleken. Uit de gesprekken met betrokkenen en de enquête van De Nieuwe Wereld komt naar voren dat het grootste probleem op de Amazonelaan de hoge snelheid is. Dit is een gedragsprobleem dat hoofdzakelijk kan worden opgelost door het gedrag van de automobilisten te veranderen. VVN wil samen met alle partijen in de buurt gaan overleggen welke oplossingen haalbaar zijn. Hierbij gaat onze aandacht in eerste instantie uit naar gedrag beïnvloedende maatregelen, zoals campagnes, acties en verkeerseducatie. Daarnaast kunnen mogelijk ook oplossingen worden gezocht op het gebied van handhaving en infrastructurele maatregelen. De gemeente staat positief tegenover deze samenwerking.

VVN zou graag de Marimba willen begeleiden met het onderzoeken van de schoolomgeving en het opstellen van een verkeerseducatieplan. Veilig Verkeer Nederland ontvangt subsidie van de Stadsregio Amsterdam (SRA) om verkeerseductieprojecten uit te voeren en Verkeersouders te begeleiden. De VVN Veilige Schoolomgeving is een van deze projecten. Alle verkeerseducatieprojecten van de SRA zijn te vinden op www.verkeerseducatiepunt.nl.

Door: Jannie van der Ploeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *