Oud en Nieuw De Sluisbrug

31/10/2018

Komende periode kijkt de redactie terug naar het verleden van Purmerend. Dit door middel van foto’s van toen, en deze te vergelijken met de situatie van nu. Van oud-Purmerenders volgt vaak de conclusie: ‘niet elke verandering is een verbetering’, maar soms kon het niet anders.

In 1660 werd een nieuwe trekvaart gegraven met een jaagpad, maar toen koning Willem I honderdzestig jaar later besloot dat er een Noordhollandsch Kanaal moest komen, was vanwege het verschil in waterhoogte tussen Amsterdam en Nieuwendiep (Den Helder) een sluis nodig. In 1824 had het oorlogsschip De Bellona de primeur om door de sluis te gaan, twee dagen later gevolgd door het koopvaardijschip Christina Bernadina. In 1938 werd de uit drie delen bestaande houten draaibrug vervangen door een ijzeren uitvoering, maar als schepen langer dan vierenvijftig meter waren, moest de brug open blijven tijdens het schutten en stond alle verkeer rustig een dik kwartier te wachten. Voor kinderen uit de Hazepolder een prima excuus om te laat op school te komen. In1960 werd de kleine sluis gedempt en kwam er een elektrische basculebrug.

Sluis 1967

Sluis 2016. Crowners Club

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *