Onderzoek verkeerssituatie Tramplein

14/05/2016

Omdat er onlangs twee verkeersongevallen zijn geweest op het Tramplein, heeft de gemeente een onderzoek laten doen naar de verkeerssituatie op het plein (Melkwegbrug-Tramplein-Gouw). Het onderzoeksbureau Sweco (voorheen Grontmij) heeft het onderzoek uitgevoerd.

Kort samengevat laten de resultaten zien dat de oversteekplaats op het Tramplein in de basis goed is vormgegeven. De snelheid van het autoverkeer bij de oversteekplaats is laag en er is sprake van sociaal verkeersgedrag: fietsers krijgen vaak voorrang en nemen het incidenteel. De lage snelheid van het autoverkeer en het anticiperen op de fietsers is positief voor de verkeersveiligheid.

De ongevallen die plaatsgevonden hebben lijken incidenten te zijn geweest, zonder directe relatie met het ontwerp van de verkeerssituatie. Ook bij een andere inrichting zouden de ongevallen hebben kunnen gebeuren.

Het college stelt daarom aan de commissie Stedelijke Ontwikkeling en beheer voor om de verkeerssituatie te laten zoals het is. Dit wordt besproken in de commissievergadering van 9 juni 2016.

3 comments

  1. kloosterhuis schreef:

    Situatie bij verlaten bus gevaarlijk vooral voor ouderen hoe kom je van het plein af
    Oversteek plaats ook gevaarlijk.

  2. kloosterhuis schreef:

    Fiets pad naar purmerend vanaf purmerland :je wordt vaak van de weg gedrukt vooral bij passeren 2autos weg ter hoogte van no 21 val gevaar met fiets ivm defect asfalt je kunt met je fiets band erin terecht komen

  3. Jan Prins schreef:

    Het college van Purmerend is tot de conclusie is gekomen dat alles bij het oude blijft op het Tramplein. De ongevallen die hadden plaatsgevonden blijken incidenten. De verkeerssituatie zorgt ervoor dat je niet al te hard kan rijden. De gemiddelde snelheid is 36 km. Ik denk dat het college dan niet op de hoogte is van het feit dat rondom het Tramplein de maximum snelheid 30km per uur bedraagt. De gemiddelde snelheid ligt dus 20% hoger dan de toegestane snelheid. Waarom dan zo een duur onderzoek als men had kunnen volstaan met alleen een snelheidsmeting? Als ik op de snelweg iets te hard voorbij een flitspaal ga ligt de bekeuring binnen een paar dagen op de mat. De algemene regel is dat te hard rijden binnen de bebouwde kom meer kost dan te hard rijden op de snelweg. Misschien tijd om een paar flitspalen neer te zetten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *