Nieuw busstation op nieuwe plek

07/02/2014

foto: Piet Jonker

De herinrichting van het Tramplein is in volle gang. De kronkelbomen die in 1978 vanaf de Purmersteenweg zijn verplaatst naar de zogenoemde pannenkoek, waar voordien de Wilhelminaboom stond, zijn gekapt en het oude busstation is gesloopt. Fietsverkeer wordt omgeleid, maar auto’s en bussen kunnen voorlopig nog de oude route volgen. Er wordt nu gewerkt aan de ondergrondse infrastructuur: pijpen, leidingen, kabels, enzovoort.

Van 3 maart tot 4 juli volgt fase 2, waarin het fietsverkeer weer via de normale route gaat. De Gouw wordt onder handen genomen en er wordt begonnen met de bouw van een nieuw busstation aan het kanaal. Een fietsenstalling komt later, mogelijk samen met de verbouwing van het benzinestation. Het plaatsen van openbare toiletten wordt nog onderzocht. Er wordt tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk rekening gehouden met omwonenden, maar heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met Wim Swart, bereikbaar via telefoonnummer 06-10715715. U kunt op donderdagochtend langskomen tussen 8.00 en 9.00 uur op Schoolplein 10, naast de ingang van parkeergarage Claxonate.

Een afspraak maken voor een andere dag is mogelijk. Voor informatie over de bussen en het opladen van de ov-kaart kunt u terecht op Westerstraat 108 (tegenover Expert).

Opstootjes

Opening Tramplein 1951

Onderdeel van de herinrichting van het Tramplein is de sloop van het oude busstation. Hoewel niet historisch was het vele jaren een beeldbepalend gebouw. In de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 mei 1949 vertrok veertig minuten na middernacht de laatste tram naar Amsterdam. Ondanks het nachtelijke uur zaten de twee bijwagens vol met reizigers die de laatste rit wilden meemaken en waren honderden belangstellenden naar het Tramplein gekomen. Het gerucht ging dat er opstootjes zouden komen, want in het algemeen waren Purmerenders niet gelukkig met het opheffen van de tramlijn. Maar er gebeurde niets en toen het laatste fluitsignaal voor vertrek klonk, nam de massa een ‘eerbiedwaardige’ houding aan en zongen die het lied ‘Adieu, we moeten elkander groeten, adieu vaarwel…’. Om 6.05 uur, toen de vele toeschouwers al op één oor lagen, gaf stationschef Beets toestemming aan chauffeur Jan Sacks voor het vertrek van de allereerste Naco-bus naar Amsterdam, met als enige passagier verslaggever Oudejans. Voor de terugweg kochten acht reizigers (en een hond) een kaartje bij conductrice Alie van Leeuwen.

Blij met de bus

Tijdens gemeenteraadsvergaderingen werd druk gedebatteerd over het nieuwe station. Er moesten parkeerplaatsen komen en gezien de gasten die bij de Amsterdamse Poort en Bellevue parkeerden, zagen enkele raadsleden problemen. Ook moest er goed worden gekeken naar een voldoende afscheiding tussen station en woningen door de aanleg van groen. In het oude tramstation woonde een gezin en dat moest natuurlijk eerst ander onderdak krijgen. Op 21 mei 1950 werd het oude tramstation gesloopt en bouwde de firma Groot van de Weerwal een nieuw station naar een ontwerp van architect Jan Plas. Op woensdag 8 januari 1951, terwijl stratenmakers nog volop bezig waren, vond de officiële opening plaats. Burgemeester Kooiman en de voorzitter van de Kamer van Koophandel lieten beiden in hun toespraak doorschemeren dat ze het afschaffen van de tram eigenlijk niet zo nodig vonden, maar achteraf toch wel blij waren met de bus.

De oplevering van het nieuwe station staat gepland voor 31 oktober 2014. De wijkkrant houdt u op de hoogte. Kijk op het webalbum voor alle foto´s.

Artikel en foto´s: Piet Jonker

foto: Piet Jonker

1 comment

  1. Hans Plas schreef:

    Geachte Heer Jonker,

    Ik ben de zoon (1943) van architect Jan Plas, architect van het NACO-busstatiom, maar ook de architect van het Stadsziekenhuis (1939) in Purmerend dat bekend werd in heel Europa, revolutionair door licht en lucht (het nieuwe bouwen).

    Ik heb een grote verzameling van door mijn vader gerealiseerde bouwprojekten, ook foto’s van de afbraak van het ziekenhuis, een sloop die door vele architecten werd beschouwd als grove minachting van ons erfgoed.

    Ik zou U willen vragen mij foto’s van voor, tijdens en na de afbraak van het busstation mij per e-mail toe te zenden,

    de capaciteit van mijn computer is zeer groot. U zou mij zeer verplichten !!

    Met vriendelijke groet en U reeds nu dankend, teken ik, Hans Plas , 575 565611 / 0610140892

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *