Hé, een helikopter, wat is er aan de hand?

08/06/2016

Pag 1 Foto interview luchtvaartpolitieDit is een veel gehoorde vraag op facebookpagina Wij Weidevenners. Er wordt dan druk gespeculeerd over de reden daarvoor of geklaagd over geluidsoverlast. De redactie wilde hier meer over weten en ging op onderzoek uit bij de afdeling Luchtvaart van de politie.

Op Schiphol-Oost worden we enthousiast ontvangen door Klaas de Jong. Hij werkt hier sinds 2000 als operationeel specialist luchtsteun en onderhoudt als een soort accountmanager de contacten met onder andere de meldkamers. Er werken 120 mensen en twintig van hen houden zich bezig met luchtvaarttoezicht. Klaas: “We onderzoeken bijvoorbeeld vliegtuigongevallen en voeren grootschalige alcoholcontroles uit bij de vliegtuigbemanning. U kunt trouwens rustig instappen hoor, want we betrappen maar ongeveer één keer per twee jaar iemand.”

In de lucht

Het team van 35 vliegers en 25 waarnemers (officieel: tactical flight officers) ziet de wereld vanuit de lucht. Dat is erg handig bij evenementen of het begeleiden van staatshoofden van a naar b. Klaas licht toe: “Dit gebeurt alleen als we een toegevoegde waarde hebben en niet als er al voldoende toezicht is of er geen risico’s zijn. We houden ons eigenlijk met name bezig met de zogenoemde ‘high impact’-criminaliteit. Dat zijn onder ander inbraken, overvallen en straatroven.” Ook wordt het team ingezet voor projecten, bijvoorbeeld in Groningen, waar een brandstichter op heterdaad moest worden betrapt.

Succes

Als we in de kantine praten met Klaas en genieten van het uitzicht op Schiphol, vertrekt een helikopter. Het neemt wat tijd in beslag, dus het lijkt geen spoedgeval. Klaas: “Als er echt haast is, dan staat er altijd een helikopter klaar in de hangar voor direct vertrek. Maar vooral in de middag en avond zijn we vaak al in de lucht. Een speciaal programma voorspelt wanneer en waar we moeten vliegen om in maximaal tien minuten ergens te kunnen zijn. Dan heb je namelijk de meeste kans op succes. Het lukt zo’n 150 tot tweehonderd keer per jaar om een verdachte aan te houden dankzij de politiehelikopters.”

Overlast

De helikopters produceren door de propellers geluid en zorgen soms voor overlast. Klaas zegt: “Als we uitvliegen, willen we zeker weten dat we het verschil kunnen maken. Dit doen we om de overlast voor bewoners zoveel mogelijk te beperken. We proberen ook altijd zo hoog mogelijk te vliegen en zo min mogelijk over woonwijken. ’s Nachts vliegen we nooit zomaar. We begrijpen dat mensen het niet prettig vinden om uit hun slaap te worden gehouden. Daarom zijn we gestart met het twitteraccount @DePolitieheli en inmiddels hebben we al 300.000 volgers. Het geven van informatie is voor ons belangrijk, zodat mensen begrijpen wat er aan de hand is.”

Camera’s

Na een rondleiding in de hangar brengen we een bezoek aan de kamer van flight operations, van waaruit de helikopters 24 uur per dag worden aangestuurd. De helikopter die eerder vertrok is terug en waarnemer Joop (zie foto) loopt binnen. Hij vertelt dat ze in Amsterdam hebben geholpen om een agressieveling te pakken. Joop doet het overkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar we zien aan hem dat hij zijn werk leuk vindt. Hij bedient de camera-apparatuur achterin de helikopter. Klaas legt uit: “Als er een zoekactie plaatsvindt, kijkt de meldkamer mee met de (warmte)beelden van de helikopter. De helikopter geeft dan bijvoorbeeld door waar de agenten op de grond het best kunnen gaan staan om de verdachte in te rekenen.”

Heeft u nog vragen die niet zijn beantwoord in dit artikel? Stel ze dan op Twitter @DePolitieheli.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *