21/03/2013
Stichting Lezen zet zich in voor de promotie van lezen. Voor de nieuwe campagne ‘Het jaar van het voorlezen 2013’ maakte reclamebureau SuperHeroes uit Amsterdam drie filmpjes die via TV en online zullen worden verspreid.
Eén van de filmpjes is opgenomen op obs De Nieuwe Wereld in Weidevenne. In dit filmpje leest Gerda Havertong (bekend van onder andere Sesamstraat) een verhaal voor aan een klein groepje kinderen. De opnamen vonden, na schooltijd, plaats op donderdag 14 maart.
Het jaar 2013 is uitgeroepen tot het Jaar van het Voorlezen, omdat allerlei (voor)leesinitiatieven dat jaar een jubileum vieren. Zo bestaat Stichting Lezen vijfentwintig jaar, De Nationale Voorleeswedstrijd twintig jaar, BoekStart vijf jaar en is er de tiende editie van De Nationale Voorleesdagen. Naast Gerda Havertong zullen ook Merel Westrik (vandaag de dag) en Ruben Nicolai (zelf vader van twee kinderen) meedoen met activiteiten voor het bevorderen van voorlezen.
Waarom het Jaar van het Voorlezen
Voorlezen is niet alleen leuk, het is ook heel nuttig. Onderzoek wijst uit dat kinderen die worden voorgelezen beter scoren op school. Daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. Maar ook voor jongeren en volwassenen is voorlezen van blijvende waarde. Twaalf maanden lang wordt er van alles georganiseerd rondom voorlezen, zodat iedereen kan ervaren dat voorlezen leuk en waardevol is: voor baby’s, jonge kinderen, tieners én voor volwassenen.