Actie bewoner: Red het bos langs de A7

28/11/2013

Als inwoner van Weidevenne in Purmerend hoorde ik van plannen om het bos dat aan de andere kant van de snelweg ligt plat te gooien voor een autoboulevard. Ik schreef er een brief over aan de gemeenteraad die vanavond (donderdag 28 november) praat over dit plan:

Beste leden van de gemeenteraad van Purmerend,

Allereerst wil ik u bedanken dat u de moeite neemt mijn brief te lezen. Ik wil u graag mijn visie geven op de plannen van het college van burgemeester en wethouders om langs de snelweg A7 een zogenaamd mobiliteitscentrum te gaan realiseren.

123Ik heb een dochtertje, ze wordt volgende week twee. Ze houdt erg van boekjes en we lezen haar dan ook veelvuldig voor. Zo las ik laatst in ‘Pluk van de petteflet’, een klassieker van Annie M.G. Schmidt. In dat boek zijn er plannen de prachtige Torteltuin, een bos naast de petteflet, plat te gooien voor een tegelpleintje. Pluk komt daartegen in opstand en plant uiteindelijk een magische bramenstruik waardoor de bouwvakkers alleen nog maar willen spelen en alle bouwmaterialen daarvoor gebruiken. Vervolgens besluit de burgemeester om het project te stoppen omdat hij geen nieuwe materialen wil kopen.

Nu kan ik in deze brief gaan dreigen met het planten van een magische bramenstruik maar behalve wat lachende raadsleden levert dat denk ik weinig op. Ik wil daarom een beroep doen op u als mens. U als inwoner van Purmerend, als belangrijke volksvertegenwoordiger die kaderstelling en controle als belangrijkste taken heeft.

Structuurvisie

Die kaderstelling heeft u met de structuurvisie Purmerend 2005-2020, vastgesteld in maart 2006. Een strategisch besluit over ruimtelijke ordening van de gemeenteraad. Daarin wordt de toekomst van het bos omschreven als een “regionale en liefst bovenregionale functie in de sfeer van groen, recreatie en toerisme. In de kom A7 is ruimte voor het ontwikkelen van grootschalige sport- en recreatievoorzieningen en middelgrote en grote kantoren. Op de Kop van West is vooralsnog voldoende ruimte voor dit type programma. Het is van belang om eerst de Kop van West goed in te vullen en niet op beide locaties een gedeeltelijke invullingen te realiseren. Indien zich een initiatief aandient voor de locatie kom A7 dient zorgvuldig gekeken te worden naar waarom dit niet zou passen op de Kop van West.”

Hier zou ik persoonlijk aan toe willen voegen dat inmiddels een groot nieuw bedrijventerrein is geopend op een vergelijkbare zichtlocatie met een uitstekende bereikbaarheid: Baanstee-Noord. Een bedrijventerrein dat nog steeds grotendeels leeg staat. Dat biedt dus twee alternatieven; Kop van West en Baanstee-Noord.

Tot zover de officiële formele bezwaren op basis van uw eigen kaderstelling. Ik ben namelijk persoonlijk, als omwonende (en met mij vele Weidevenners), tegen de komst van het mobiliteitscentrum. De volgende bezwaren spelen daarbij een rol:

1. Natuur

Op het eerste oog is het een willekeurige groene ‘berm’ van de snelweg zoals we die wel vaker bij op- en afritten vinden. Wie beter kijkt ziet echter een uniek stukje natuur van het type dat in de wijde omtrek niet wordt gevonden. Het is een stuk bos met enkele vijvers waar de natuur nog niet gestoord wordt door menselijke invloed. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het Purmerbos wordt daar veel meer gerecreëerd, wat bij de Kom A7 niet het geval is. Dit heeft er voor gezorgd dat er een zeer divers natuurbeeld is ontstaan met onder andere fazanten, buizerds en vele andere (water)vogels. De ganzen die jaarlijks neerstrijken in Nederland om te broeden maken veelvuldig gebruik van dit stuk natuur.

Als er toegestaan wordt dit deel te bebouwen zal de drempel om de rest van het bos ook te bebouwen weg zijn en gaat dit unieke stukje natuur verloren.

Daarnaast functioneren de bomen als longen van dit deel van de stad. De kilo’s CO2 die dagelijks door de vele auto’s worden uitgestoten worden daardoor nog enigszins gecompenseerd. Ook werkt het als een filter op fijnstof, iets waar ik mijn dochtertje graag tegen wil beschermen.

2. Bereikbaarheid Weidevenne

De bereikbaarheid van Weidevenne is vaak slecht. De Laan der Continenten staat vaak helemaal vast. Als het Mobiliteitscentrum er komt zal dat veel klanten trekken uit Purmerend. Een deel zal via de A7 komen maar voor een groot deel zullen de klanten via de Laan der Continenten rijden (afkomstig uit De Gors, Purmer-Zuid en Weidevenne). Dit zal extra verkeersdruk leggen op de Weidevenne.

Dit is voor mij, als inwoner van de Weidevenne, de onderbouwing van mijn bezwaren tegen dit mobiliteitscentrum. Laat de Kom A7 zijn groene karakter houden, dan zal Pluk van de Petteflet niet in actie komen.

Ik wens u veel wijsheid,

Vriendelijke groet,

Eric Kooijman

Deze open brief is ook gepubliceerd in de Facebookgroep Wij Weidevenners (ruim 600 leden). Inmiddels is er ook een Facebookpagina aangemaakt: Red het bos langs de A7!

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

10 comments

  1. Gerard Schotsman schreef:

    Eric,

    Een heel mooi gefundeerd pleidooi voor dit stukje grond. Ik ben het helemaal met je eens om dit als natuur te behouden. Ik hoop dat de raad hier net zo over zal denken. Mooie foto’s.

    Gerard

    1. Martien Roelofs schreef:

      Wij (als Milieudefensie) gaan er flink tegenaan. Een aantal van onze bestuursleden hebben niet zo lang geleden een tweetal cursussen natuurbeschermingsrecht gevolgd. Wij gaan ons verder inlezen en informeren en dan, als we mogelijkheden zien, bezwaar indienen. Maar zoveel staat overeind: Dit is een uniek stukje bos, waarschijnlijk juist doordat het een bos is wat (zeker ook het zuidelijk deel) met rust gelaten is. Purmerenders hebben meermalen te kennen gegeven dat ze groen in Purmerend heel belangrijk vinden. “Alles van waarde is weerloos” zei de dichter Lucebert al. Laten wij als Milieudefensie STAAN voor dat weerloze bos en laten die dealers naar de Baanstede gaan. (zelfs al kost het 30.000 euro i.p.v. de 150.000 wat nu beweerd wordt) De (ex) wethouder Beuse (naamgever)zal er ons dankbaar voor zijn.

      Martien Roelofs namens Milieudefensie Waterland

  2. Piet Jonker schreef:

    Het bos heeft een naam: Beusebos. Genoemd naar voormalig PvdA werhouder Piet Beuse. Beuse heeft zich tijdens zijn wethouderschap onder andere ingespannen voor aanplant van het Purmerbos. Vanwege grote tegenstand (van boeren)is dat toen niet gelukt en heeft de gemeenteraad het nu besproken bos na zijn vertrek naar hem vernoemd. Het bos is voor de oprit naar de A7 en toegang tot Weidevenne in twee delen gesplitst. Het deel op de foto is niet het bedoelde gedeelte. Het gedeelte waar nu over gesproken wordt is het eerste deel, gezien vanuit de Hazepolder tegenover de tennishal). Overigens is het andere deel (op de foto) ook bedoeld voor toekomstige bebouwing.

    1. Eirc Kooijman schreef:

      Piet, het gaat nu over het deel op de foto. Zie de bijlage bij de officiële intentieverklaring: http://purmerend.nl/sites/home/files/BIS/2013/november/08c_scan_ondertekende_intentieovereenkomst-_kom_a-7.pdf

  3. René schreef:

    Het nieuwste industrieterrein van Purmerend, de Baanstee-noord, is een uitstekende lokatie voor een autoboulevard. Een toekomstige autoboulevard is daar goed bereikbaar, ook vanaf de A7. Zorg eerst maar dat de Baanstee-noord gevuld wordt met bedrijven. De noodzaak om aan de rand van de A7 een nieuw stuk industrieterrein aan te leggen ontgaat mij geheel als ik de zandvlakten van de Baanstee-noord zie. De noodzaak om een uniek stukje bos op te offeren voor een autoboulevard aan de A7 is er niet. Sterker nog, zodra dat stuk van het bos tegen de vlakte gaat, wordt het resterend stuk bos aan de andere kant van de weg nutteloos voor als leefplek voor dieren. Dan zal een meubelboulevard zich aandienen met het verzoek om het laatste stukje bos te mogen kappen. Recentelijk werd nog in de media bericht dat de meest voorkomende vogels uit Nederland verdwijnen door gebrek aan passende leefomgeving en voedsel. Boven de twee bosdelen zweven bij mooi weer verschillende grote roofvogels. Die hebben daar hun leefomgeving. Door het opofferen van het bos ten behoeve van een autoboulevard zullen de roofvogels doen vetrekken. Wie wil dat op z’n geweten hebben?

  4. Carmen schreef:

    Goed stuk!

    Ik woon al sinds 1971 in Purmerend en waar de natuur – voor zover mogelijk – ook een belangrijke rol heeft gehad in Purmerend. Sinds 10 jaar in de Weidevenne met veel plezier, maar zie de bui al hangen. Na het succes destijds van De Gors, wilde de gemeente snel en veel uitbreiden. Daardoor hebben we soms prachtige locaties in Purmerend te kil en met te weinig groen ingericht. Het zou de beleidsmakers sieren wanneer ze bovenstaand bericht van de heer Kooijman serieus zullen gaan bekijken.

  5. Wim Wilschut schreef:

    Het is toch wel treurig om te zien dat de helft van de gemeenteraad niet even verder vooruit denkt, en beseft wat het betekent als elk stukje groen dat de gemeente kent zo gemakkelijk bestempeld als bedrijventerrein. Ik denk dat de raad wel heel erg makkelijk bedrijfsmatige initiatieven steunt, zelf als dit in eerste instantie de gemeente – dus de bewoners van de gemeente – geld kost. En deze bewoners moeten dan tegelijkertijd een bos inleveren, waardoor er meer CO2 en fijnstof in de Weidevenne terecht komt. De kans is groot dat er hierdoor meer mensen ziek zullen worden. Bovendien kijk ik veel liever naar een bos, dan naar een auto-etalage, en dat zal ook gelden voor de meeste bewoners van de Weidevenne.

    Als ik daar een windmolen had willen plaatsen, dan zou dit waarschijnlijk meer rendement brengen, een kleiner beslag op de ruimte doen, maar ik denk dat ik het niet door de raad zou krijgen. Dit zou de gemeente niets kosten. En voor dit plan hoeven minder bomen gekapt worden dan voor een autoetalage. Toegegeven dat de bewoners van de Weidevenne waarschijlijk liever naar een bosje kijken, dan naar een windmolen. Maar misschien kunnen we dat dan compenseren door een deel van de opbrengst rechtstreeks te investeren in duurzame initiatieven in de wijk.

  6. frits de jong schreef:

    Beste meneer Kooijman,

    Hoe lang duurt het nog voor bestuurders gaan inzien dat een stuk bos weghalen heel snel kan ,maar het weer laten groeien jaren kost! En nog steeds gaat dan de korte termijn voor, of hebben we in de raad echte “”autofanaten””die niets met groen hebben?en dus voor de korte termijn gaan.

    Ik beveel aan om ook het I.V.N. te benaderen in Purmerend, die hebben gebied wachters en een vogelwerkgroep. Maar tegenhouden moet natuurlijk!! Succes.

    Frits de Jong

    1. martien roelofs schreef:

      Dank voor de tip, maar met Louis Boersma (voorzitter IVN) heb ik al contact gehad. Wij gaan kijken of we een beroep kunen doen op de flora en faunawet. Als je (of anderen die dat willen) een mailtje stuurt naar waterland@milieudefensie.nl dan stuur ik je (jullie ?) zijn mail met bevindingen.

      Martien Roelofs

      Milieudefensie waterland

  7. L.Prenger-Beij schreef:

    Wij hebben de mond vol over het milieu en vervuiling daarvan. Die stukken bos moeten blijven. Dan hebben wij tenminste nog wat frisse lucht.?????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *