Uitzicht op Tramplein weer terug

19/05/2012

Amsterdamse poort. Links met cape postbesteller Riphagen

Nog even en we wandelen of fietsen vanuit Weidevenne via de Melkwegbrug het centrum van Purmerend in. Vroeger staken voetgangers en paard en wagens vanuit Amsterdam hier de trekvaart over. Om alles een beetje onder controle te houden was er de Amsterdamse Poort. Via een groot hek tussen twee huisjes konden buitenpoorters de stad in. Rond deze plek was altijd veel bedrijvigheid, zoals een barbier, stalhouderij, logement en eet- en drinkgelegenheden.

De trekvaart werd in 1820 onder leiding van Jan Blanken uitgegraven tot het Noordhollands Kanaal en in mei 1864 opende Klaas Reinders het door architect P. Mager ontworpen logement en koffiehuis De Stoomboot (wachtruimte voor de stoomboot naar Amsterdam). Later werd het De Eendracht, Fine Prospect, Bellevue, Hotel van der Woude, Akropolis en nu Sichuan Food. Vanuit het etablissement hadden bezoekers een prima uitzicht op de polder en de voorbijkomende boten en daarom was gekozen voor de namen Fine Prospect en Bellevue (buitenlands voor ‘mooi uitzicht’).

De poort verdween en er kwam een tramverbinding naar Amsterdam en Alkmaar. Eerst op stoom en later op elektriciteit. De komst van de stoomtram betekende het einde van de stoombootdienst van en naar Amsterdam en dat zat de Purmerenders niet lekker. Prompt werd de eigen stoombootmaatschappij ’Eensgezindheid’ opgericht en die heeft met meerdere schepen nog jaren dienst gedaan. Uiteindelijk moest de tram er ook aan geloven en werd het ‘Boemeltje van Purmerend’ vervangen door de bussen van de NACO (Nederlandse Auto Car Onderneming). Het tramstation werd gesloopt en er voor in de plaats kwam het gebouw dat nu wordt gesloopt/verplaatst. Purmerenders zullen het zich nog herinneren: een retourtje Amsterdam voor 95 cent en 5 cent extra voor ‘het bootje van Bergman’. En altijd hard lopen, want anders was het bootje net weg of moest je bij slecht weer de hele tocht over het IJ buiten op het dek blijven staan.

Het Tramplein is in de loop der jaren veranderd. De stalhouderij, garage en Wilhelminaboom zijn weg, de restaurants hebben een andere bestemming gekregen, de viskar van Plooy bestaat niet meer en de boot van ‘Stoet’ is ook verleden tijd. Het mooie uitzicht op de polder is iets anders geworden, maar straks zijn er weer mensen te zien die de stad binnenkomen. Niet meer met paard en wagen via het pontje, maar lopend of fietsend over de Melkwegbrug. Vanaf de boog is er weer een mooi uitzicht (bellevue).

Artikel en foto: Piet Jonker

1 comment

  1. R.Schultze schreef:

    Woon nog maar kort in de weidevenne, woonde wel in Purmerend. Maar de tand des tijds heeft aan mij geknaagd, dus naar een +-woning. Leuke site de Weidevenner staat in mijn favorieten. De brug is een dure atractie maar wel leuk om te zien. Op maandagmorgen kan je als fietser de fietsbrug (onderste)beter links laten liggen hij ligt vol met glas, overblijfsels van een gezellig weekend. Leuk die uitleg van vroeger. Het trammetje ken ik nog wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *