Nieuw busstation op nieuwe plek

01/06/2014

De herinrichting van het Tramplein is in volle gang. De kronkelbomen die in 1978 vanaf de Purmersteenweg zijn verplaatst naar de zogenoemde ‘pannenkoek’, waar voorheen de Wilhelminaboom stond, zijn gekapt en het oude busstation is gesloopt. Het nieuwe fietspad is klaar, maar auto’s en bussen moeten voorlopig nog de oude route volgen.

Van 19 mei tot 15 augustus is de volgende fase waarin het busstation wordt afgebouwd en de Jaagweg enige weken wordt afgesloten in verband met vernieuwing van het kruispunt Gorslaan/Azielaan. De weg krijgt tijdens die periode zijn definitieve vorm. Het tankstation, Carex en de Claxonate blijven bereikbaar. Een fietsenstalling komt later, mogelijk samen met de verbouwing van het benzinestation. Het plaatsen van openbare toiletten wordt nog onderzocht. Er wordt tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk rekening gehouden met omwonenden, maar wie vragen of opmerkingen heeft, kan contact opnemen met Wim Swart, bereikbaar via telefoonnummer 06-10715715. Informatie is ook te verkrijgen op donderdagochtend tussen 8.00 uur en 9.00 uur op Schoolplein 10, naast de ingang van parkeergarage Claxonate. Een afspraak maken voor een andere dag is mogelijk. Voor informatie over de bussen en opladen van de Ov-kaart kunt u terecht op Westerstraat 108 (tegenover Expert).

Opstootjes

Onderdeel van de herinrichting van het Tramplein is de sloop van het oude busstation. Hoewel niet historisch was het vele jaren een beeldbepalend gebouw. In de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 mei 1949 vertrok veertig minuten na middernacht de laatste tram naar Amsterdam. Ondanks het nachtelijke uur zaten de twee bijwagens vol met reizigers die de laatste rit wilden meemaken en waren honderden belangstellenden naar het Tramplein gekomen. Het gerucht ging dat er opstootjes zouden komen, want in het algemeen waren Purmerenders niet gelukkig met het opheffen van de tramlijn. Maar er gebeurde niets en toen het laatste fluitsignaal voor vertrek klonk, nam de massa een ‘eerbiedwaardige’ houding aan en zongen ze het lied ‘Adieu, we moeten elkander groeten, adieu vaarwel…’ Om 6.05 uur, toen de vele toeschouwers al op één oor lagen, gaf stationschef Beets toestemming aan chauffeur Jan Sacks voor het vertrek van de allereerste Naco-bus naar Amsterdam met als enige passagier verslaggever Oudejans. Voor de terugweg kochten acht reizigers (en een hond) een kaartje bij conductrice Alie van Leeuwen.

Blij met de bus

Tijdens gemeenteraadsvergaderingen werd ook toen druk gedebatteerd over het nieuwe station. Er moesten parkeerplaatsen komen en gezien de gasten die bij de Amsterdamse Poort en Bellevue parkeerden, zagen enkele raadsleden problemen. Ook moest er goed worden gekeken naar een voldoende afscheiding tussen station en woningen door aanleg van groen. In het oude tramstation woonde een gezin en dat moest natuurlijk eerst ander onderdak krijgen. Op 21 mei 1950 werd het oude tramstation gesloopt en bouwde de firma Groot van de Weerwal een nieuw station naar ontwerp van architect Jan Plas. Woensdag 8 januari 1951, terwijl stratenmakers nog volop bezig waren, vond de officiële opening plaats. Burgemeester Kooiman en de voorzitter van de Kamer van Koophandel lieten beiden in hun toespraak doorschemeren dat ze het afschaffen van de tram eigenlijk niet zo nodig vonden, maar achteraf toch wel blij waren met de bus.

 

De oplevering van het nieuwe busstation staat gepland op 31 oktober 2014. De wijkkrant houdt u op de hoogte. Foto’s van de sloop en bouw zijn te zien op www.weidevenner.nl.

 

Bron: Piet Jonker, wijkkrant Centrum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *