Doseerlichten bij turborotonde

14/02/2011

foto: Frank Reijn

Momenteel legt aannemer Imtech in opdracht van de gemeente een doseerlichtinstallatie aan op de rotonde van de Laan der Continenten (kruising Amazonelaan, Donaulaan). Deze verkeerslichten werken alleen als het druk is en zorgen voor een goede doorstroming, zodat het autoverkeer ook tijdens de spitstijden Weidevenne goed in en uit kan. Om de herkenning te verbeteren dat het doseerlichten betreft worden de achtergrondschilden nog vervangen door gele exemplaren.

Anti-verStoplichten

De werking is als volgt bedoeld. Bij filevorming in de ochtendspits richting A7, waardoor de rotonde dreigt “dicht te slibben”, treedt de installatie automatisch in werking. Het verkeer richting A7, komend vanaf de Laan der Continenten, wordt dan gedoseerd toegelaten waardoor verkeer vanaf de Amazonelaan en de Donaulaan gelegenheid krijgt de rotonde op te rijden. Dit geldt tevens voor het openbaar vervoer dat hiermee de route Amazonelaan – Donaulaan vice versa zonder vertraging kan afleggen. In de avondspits werkt de doseerinstallatie andersom. Bij filevorming tussen de Laan der Continenten richting de Aziëlaan waarbij de file over de rotonde komt te staan zal het verkeer vanaf de A7 worden gedoseerd.

In het wegdek zijn detectielussen aangebracht die meten of er sprake is van filevorming. Aan de hand van de informatie die via deze detectielussen wordt verzameld zal de installatie automatisch in bedrijf gaan.

bron: gemeente Purmerend

5 comments

  1. Jetje schreef:

    Wat zonde om hier nou geld aan te besteden, ze kunnen het geld beter besteden aan het opknappen van een aantal wegdekken in Purmerend of aan nieuwe speeltoestellen in de Weidevenne. Dit is gedoemd te mislukken. Door doseerlichten krijg je juist meer opstoppingen voor de rotonde, dat zie je ook bij afritten waar doseerlichten in werking zijn.

  2. Bram schreef:

    Beste Jetje,

    Ik heb bij verschillende invoegstroken gemerkt (op A7 en op A10) dat doseerlichten juist erg goed werken. Het bevordert de doorstroming op de hoofdrijbaan en mensen komen sneller van A naar B. Dus het is niet per definitie zo dat zo’n initiatief mislukt.

    Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat meer mensen van het OV gebruik zouden kunnen maken, op andere tijden kunnen beginnen of carpoolen.

    Uiteindelijk blijft het aanleggen van extra asfalt symptoombestrijding van een groter probleem: het verschil in locaties van werk en wonen, de vastgelopen woningmarkt en weinig passend werk in de omgeving.

  3. Michael Ryan schreef:

    Ik vind het een omgekeerde wereld. Er worden eerst in sneltreinvaart woningen gebouwd. Daarbij is onvoldoende nagedacht over de infrastructurele problemen die bij een snelgroeiende Vinex-locatie komen kijken. Wetende dat de woon-werk balans in de gemeente Purmerend onvoldoende is. Met als resultaat: vastlopend verkeer tijdens spitsuren doordat relatief veel mensen buiten de gemeente werken. Een turborotonde leek de oplossing, maar het knelpunt blijft o.a. de tweebaansbeperking onder het spoorviaduct. Het toevoegen van doseerlichten bij een turborotonde vind ik in dat perspectief een karikatuur.

  4. Aleks schreef:

    De dosseerlichten op de A7 werken niet. De file voor Wijdewormer is er nou niet bepaald minder op geworden.

    Sterker nog, nu ze al een aantal weken uit staan rijdt het mijn inziens veel beter door.

    Daarnaast wat Micheal zegt klopt. Maar dat er eerst gebouwd wordt en dan men de infrastructuur gaat aanpassen gebeurt in heel Nederland zo. Het knelpunt zit hem inderdaad in het spoorwegviaduct. Dosseerlichten bij de rotonde lost dit probleem niet op. Tenzij men ook de stoplichten op de kruising azielaan/laan der continenten beter afstelt.

    En Bram, als het OV werkelijk een alternatief was, mensen van hun werkgever niet om 9 uur binnen moeten zijn en/of thuis konden werken dan zou dat inderdaad een boel oplossen. Maar ik zeg expres WAS want het ov is geen alternatief, mensen mogen vaak niet van hun werkgever na 9 uur binnen komen en/of thuiswerken.

    1. Bram schreef:

      Hopelijk komt daar verandering in. Er zijn initiatieven die dat laatste behoorlijk promoten. http://www.werkenwaarjewoont.nl/vacatures en http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl

      Veranderingen hebben tijd nodig en gaan niet vanzelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *