Bouw Melkwegbrug op schema

16/01/2012

De bouw van de nieuwe brug verloopt volgens plan. Het werk ligt op schema en aan de stadskant is het begin van de brug al te zien. De aanlanding (verbinding tussen brug en oever) is gestort op een zware stalen fundering, die na het verwijderen  opnieuw wordt gebruikt voor de aanlanding aan de kant van Weidevenne.

De eerste aanlanding is al voor de kerst gestort, maar het beton heeft een paar weken nodig om uit te harden. De kerstvakantie kwam daarvoor mooi van pas. Als de draagconstructie is overgebracht, gaan de timmerlieden aan het werk om de bekisting te maken. Dat is een precisiewerk, want de aanlanding is eigenlijk een bocht. Daarna gaat er een enorme hoeveelheid betonijzer in en dan pas kan het beton worden gestort. Na weer een uithardingperiode wordt ook hier de draagconstructie verwijderd.

In de afgezonken betonnen bakken wordt gewerkt aan de dragers voor het draaigedeelte van brug. Daarvoor worden grote ronde betonnen ‘poeren’ gemaakt met stalen kransen waarop de brugdelen kunnen draaien. Fietsers en wandelaars zullen niet zo blij zijn als de brug open gaat, maar Purmerend krijgt steeds meer bezoek van ‘bootjesmensen’, en ja, dan moet de brug wel open. Maar voor de sportievelingen is er dan altijd nog de boog. Voor meer foto´s kijk op het WEBALBUM.

Tekst en foto´s: Piet Jonker

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *