Beter een goede buur….

05/05/2016

Het wordt langzaamaan weer wat mooier weer. De ramen en deuren staan vaker open, mensen zitten lekker in hun tuin en straks kan ook de barbecue weer aan. Dit alles betekent ook dat u uw buren waarschijnlijk weer vaker hoort, ziet en wellicht ruikt. Wat begint als een kleine irritatie kan leiden tot een flinke burenruzie. Als u er samen met uw buren niet meer uitkomt, kan Buurtbemiddeling van Clup Welzijn u helpen om weer met elkaar in gesprek te gaan. Zohra Azzouz, coördinator van Buurtbemiddeling, vertelt hier meer over.

“Buurtbemiddeling is alweer ruim acht jaar actief in Purmerend. Mensen kunnen ons op eigen initiatief inschakelen, maar ook de politie en woningbouwverenigingen verwijzen mensen door. We hebben momenteel 22 goed getrainde vrijwilligers – buurtbemiddelaars – die bemiddelingsgesprekken voeren. In de top drie van grootste irritaties staan geluidsoverlast, tuingeschillen en overlast van spelende of schreeuwende kinderen.

 

Oplossing 

Vorig jaar is Buurtbemiddeling 87 keer ingeschakeld, waarvan vijftien keer in Weidevenne. Zohra adviseert mensen die ‘last’ van hun buren hebben om actie te ondernemen voordat de zaak escaleert. “Probeer eerst in gesprek te gaan met uw buren, het is niet altijd wat het lijkt. Mocht het toch niet lukken om er zelf uit te komen met uw buren, dan heeft het zeker nut om Buurtbemiddeling in te schakelen. In ongeveer zestig procent van de gevallen lukt het ons om de buren samen aan tafel te krijgen en een oplossing voor het probleem te vinden.”

Samen

De kracht van Buurtbemiddeling is dat de bemiddelaars niet de oplossing bedenken voor het probleem, maar proberen partijen dat samen te laten doen. Als de buren zelf afspraken maken, is de kans groter dat ze erachter staan en die afspraken nakomen. Soms blijkt tijdens een bemiddelingsgesprek pas wat de echte reden is van de ergernis. Zohra licht toe: “Ik herinner me een zaak waarin tijdens het gesprek naar voren kwam dat het de ene partij dwars zat dat de andere partij zich vijf jaar geleden niet had voorgesteld toen die in de straat kwam wonen. Nadat hiervoor excuses waren gemaakt, was het hele probleem opgelost en gingen beide partijen tevreden samen richting huis.”

Beoordeling

Nadat een zaak is aangemeld, wordt beoordeeld of deze geschikt is voor Buurtbemiddeling. Wanneer bijvoorbeeld sprake is van strafbare feiten of ernstige psychiatrische problemen, kan Buurtbemiddeling niet worden ingeschakeld. “Als mensen een zaak aanmelden, vraag ik altijd of ze al hebben geprobeerd zelf met hun buren in gesprek te gaan. Soms is dit niet het geval en geef ik ze tips hoe ze dit kunnen aanpakken”, zegt Zohra.

Intakegesprek

Nadat een zaak geschikt is bevonden, gaan twee buurtbemiddelaars samen op pad voor het intakegesprek bij degene die Buurtbemiddeling heeft ingeschakeld (de ‘eerste partij’). Vervolgens benaderen de bemiddelaars, met toestemming van die eerste partij en zonder voorafgaand bericht, de buren met wie een geschil is. Deze ’tweede partij’ krijgt ook de kans om zijn kant van het verhaal te vertellen. Als beide partijen hiervoor open staan, wordt een bemiddelingsgesprek op een neutrale locatie in de buurt gehouden, bijvoorbeeld in Heel Europa, Columbuzz of Zuidland. Ongeveer zes tot acht weken na het bemiddelingsgesprek nemen de bemiddelaars contact op met beide partijen om te kijken of de afspraken worden nagekomen. Eventueel kan dan een tweede bemiddelingsgesprek worden gehouden.

Informatie

Er zijn aan het inschakelen van Buurtbemiddeling geen kosten verbonden. Alle gesprekken zijn vertrouwelijk en er wordt geen dossier opgebouwd. Wilt u een burenruzie aanmelden of meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling via telefoonnummer 0299-409769 of e-mailadres buurtbemiddeling@clup.nl.

Pag1 Foto buurtbemiddeling1

Zohra Azzouz, coördinator Buurtbemiddeling

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *